Je wil natuurlijk niks liever dan dat nieuwe medewerkers zich direct verbonden voelen aan jouw organisatie en snel gemotiveerd aan de slag gaan. Maar hoe ga je dit bereiken? Dat is waar onboarding om het hoekje komt kijken! In deze leerblog behandelen we hoe je onboarding kan inzetten voor een goede introductieperiode.
Ben je nog op de hoogte van de term onboarding? In onze laatste leerblogs behandelen we dit thema. Onboarding is het proces waarin een werkgever een nieuwe medewerker verwelkomt en begeleidt tijdens de eerste dagen, weken en maanden in de nieuwe organisatie. Hierbij is er sprake van een proces, waarin het draait om de nieuwe medewerker die zich verbonden voelt aan de organisatie en enthousiast aan de slag gaat.
Introductieperiode of onboarding?
We horen je al denken, is onboarding een andere naam voor een introductieperiode? Eerder doken we hier al eens dieper op in, want dit is niet helemaal het geval. Onboarding gaat namelijk verder dan alleen een introductieperiode van een nieuwe medewerker. Wel belangrijk: een introductieperiode is een onderdeel van onboarding, een belangrijk onderdeel zelfs. Het proces van onboarding draait immers om het effectief welkom heten van een nieuwe medewerker, zodat de nieuwe medewerker snel een effectief aan de slag kan gaan met zijn functie.
Het grootste verschil? Waarbij een introductieperiode vaak uitgestippeld is en voor iedereen hetzelfde is, is onboarding op maat voor de nieuwe medewerker en is het veel strategischer. Bij onboarding wil je ervoor zorgen dat een medewerker echt zin heeft om aan de slag te gaan en zich verbonden voelt aan de nieuwe organisatie, terwijl een introductieperiode voornamelijk om inwerken draait.
Wat hoort bij een introductieperiode?
Als je opzoekt wat een introductieperiode is en wat hieronder valt, kom je op Google al snel dezelfde resultaten opnieuw tegen. “Een kennismakingsperiode” wordt veel genoemd bijvoorbeeld, dit is inderdaad een belangrijk onderdeel van de introductieperiode. Echter is dit niet uniek, want zo’n periode heb je ook bij een nieuwe studie of wanneer je lid wordt van een vereniging. Het draait om het leren kennen van de nieuwe mensen.
Bij een introductieperiode bij een bedrijf is het logisch dat je erachter komt hoe het bedrijf in elkaar zit. Wie hebben er leidinggevende functies bijvoorbeeld? Wie zijn je naaste collega’s? En hoe zit het bedrijf verder in elkaar? Wat is de bedrijfscultuur en hoe gaan collega’s met elkaar om?
Bedrijf, merk & rol
Bij Human Talent Group hanteren een ‘standaard’ opbouw in onze onboarding, waardoor ook de introductieperiode goed benut wordt. We leggen de focus op diverse onderdelen, waarbij een deel hetzelfde is voor alle nieuwe medewerkers maar er ook focus is op de nieuwe medewerker als individu. Welke fases zijn er en wat valt er onder zo’n fase?
Bedrijf
Als eerst leert de nieuwe medewerker het bedrijf kennen. Zo voelt de nieuwe medewerker zich ook welkom. Hij leert collega’s kennen van diverse afdelingen in plaats van alleen directe collega’s. Vragen die beantwoord kunnen worden zijn:
- Wie werken er allemaal?
- Wie vervult welke functie?
- Is er een organogram en hoe zit deze in elkaar?
- Wat doet het bedrijf?
Merk
Zodra de nieuwe medewerker kennis heeft gemaakt met het bedrijf, is het tijd om een stukje dieper te gaan. Dit doen we door de nieuwe medewerker kennis te laten maken met jullie merk(belofte). Vragen die hierbij beantwoord kunnen worden zijn:
- Wat is de missie?
- Wat is de visie?
- Welke kernwaarden zijn er?
Een nieuwe medewerker leert jullie merkbelofte kennen, maar ook versterken door er zelf actief aan deel te nemen. Dit kan immers alleen maar wanneer hij de merkbelofte begrijpt en zich hiermee kan identificeren.
Rol
Terwijl eerdere twee fases veel hetzelfde zijn voor allerlei nieuwe medewerkers, ligt er tijdens de laatste fase echt focus op de nieuwe medewerker en zijn rol binnen het bedrijf. Al is het wel mogelijk dat er sprake is van terugkomende thema’s voor meerdere medewerkers, zoals: veilig en gezond werken, administratieve handelingen zoals vrij vragen en ziekmelden, etc. Tijdens deze periode wordt de medewerker dus echt ingewerkt, vragen die hierbij beantwoord worden zijn:
- Wat is mijn functie?
- Hoe vervul ik mijn functie?
- Hoe werkt deze machine/dit systeem etc.?
- Hoe komen mijn dagen eruit te zien?
- Welke directe collega’s kan ik waarbij om hulp vragen?
- Welke verantwoordelijken/leidinggevenden staan er direct boven mij?
Duur van onboarding
Iedere fase heeft een eigen duur, maar deze duur is ook afhankelijk van de nieuwe medewerker en de aangeboden vorm. Het mooie aan onze onboardingsprogramma’s is dat ze blended zijn. Dit houdt in dat een nieuwe medewerker het programma waar én wanneer hij wil kan volgen, waardoor de vrijheid hoog is. Daarnaast is de duur ook afhankelijk van de hoeveelheid informatie die gedeeld wordt, dit is per bedrijf immers verschillend.
Het is belangrijk dat een nieuwe medewerker het gevoel heeft dat het bedrijf alle tijd voor hem heeft en de onboarding dus niet als hectisch wordt ervaren.
Meer weten over onboarding? Samen kijken wat jullie invulling van de fases kan zijn? Kom in contact! We denken graag met je mee.