Training gehad… en dan? De training was immers nuttig en zat vol waardevolle leermomenten, maar hoe nu verder? Het doel is namelijk dat de leermomenten vervolgens goed benut gaan worden en dat het geleerde toegepast en verder ontwikkeld wordt in de praktijk! Samen met het train-de-trainer principe, gaan we hier verder mee aan de slag.
In de mini-serie ‘Train-de-trainer’ leggen we uit wat dit principe is, hoe het werkt, hoe je medewerkers er mee stimuleert én hoe je hiermee leren laat werken in de praktijk. Alle artikelen van de serie vind je hier.
Rewind: train-de-trainer, wat is dat ook alweer?
Weet je het nog? Het train-de-trainer principe draait om het overbrengen van trainingsvaardigheden van een trainer op een deelnemer. In dit geval gaat de deelnemer een trainende rol vervullen, zoals een leidinggevende. Makkelijk gezegd, het is een training voor trainers! De toekomstige trainers krijgen kennis, vaardigheden en principes aangereikt om deze vaardigheden te verbeteren. Het gevolg? Het niveau van interne trainingen wordt verhoogd én de leercultuur binnen de organisatie wordt verrijkt. Zowel organisaties als medewerkers profiteren!
In het eerste artikel van deze serie leggen we je uitgebreid uit wat het train-de-trainer principe is, in het tweede artikel gaan we in op het krijgen van actieve deelnemers.
Na de training …
De training is geweest en het was een groot succes. De nieuwe trainer wist de kennis goed over te brengen en de deelnemers deden actief mee. Klinkt perfect, toch? Dan is het alleen nog de vraag: hoe nu verder? Je wil immers dat de kennis fanatiek ingezet gaat worden, zodat de informatie zich door de gehele organisatie verspreidt. Zo kun je namelijk de medewerkers laten excelleren en de kwaliteit van jullie organisatie nog beter maken.
Tip 1: Feedback
Zorg ervoor dat er ruimte is om te oefenen in een veilige omgeving. Het kan zijn dat deelnemers zelf al achterhalen wat ze goed doen en wat ze nog kunnen verbeteren, maar het blijft ook belangrijk om deelnemers van feedback te voorzien. Dit werkt het beste als je direct tijdens of na het oefenen feedback geeft en bespreekt. Zo kan de deelnemer de feedback makkelijk koppelen aan hetgeen wat hij zojuist heeft gedaan én het sneller toepassen.
Goed feedback geven? Dat kan je doen met behulp van de 4G’s: Gedrag, Gevoel, Gevolg en Gewenst. Hierin vertel je de deelnemer eerst welk gedrag hij liet zien. Vervolgens vertel je wat jouw gevoelens hierbij zijn: positief of negatief? Geef hierbij ook de reden aan en wat de gevolgen van het gedrag van de deelnemer zijn. Tot slot laat je de deelnemer weten wat het gewenste gedrag is en wat hij kan doen om dit te bereiken.
Plus, onthoud ook dat feedback een mening is. Het kan zijn dat de deelnemer hier anders over denkt. Geef daarom altijd de ruimte om te reageren en luister ook goed naar de mening van de deelnemer.
Tip 2: Support door de leidinggevende
Je bent niet de enige in jullie organisatie die ervoor kan zorgen dat de trainer effectief is, een leidinggevende kan hierbij ook helpen! Wanneer je niet zelf de leidinggevende van de deelnemers bent, is het goed om hun leidinggevende erbij te betrekken. Hij of zij kan de deelnemers namelijk faciliteren in het toepassen van de opgedane kennis en vaardigheden. Stimulatie tijdens een training is niet voldoende, dit moet ook tijdens het werken gebeuren.
Pak dit op door leidinggevenden te betrekken in je training: laat deelnemers feedback vragen aan hun leidinggevenden of motiveer ze om in gesprek te gaan over wat zij nodig hebben om het geleerde te gaan toepassen in de praktijk.
Tip 3: Support door collega’s
Naast een leidinggevende kunnen de directe collega’s van een deelnemer ook invloed hebben. Zij kunnen de deelnemer immers stimuleren om de opgedane kennis uit de training te gaan toepassen! Hiervoor moeten ze wel op de hoogte zijn van de training en dat hun collega hieraan meedoet. Om dit te motiveren kun je dezelfde tips gebruiken als in Tip 2.
Met behulp van eerdere artikelen en bovenstaande tips, kun je bezig met het train-de-trainer principe in jullie organisatie! Meer weten over het train-de-trainer principe en hoe dit in jullie organisatie ingezet kan worden? Neem contact met ons op!