Stimulerend Leerklimaat: Samen werken, samen leren

8-12 weken

DUUR

Incompany

LOCATIE

Samen een stimulerend leerklimaat bouwen? Dat wil iedere organisatie toch? Ons programma Stimulerend Leerklimaat: samen werken, samen leren helpt jullie organisatie op weg! 

Wat verstaan we onder een positief en productief leerklimaat? Een omgeving die verbindt, energie geeft, verleidt tot leren en leidt tot succes! Precies wat jullie ook willen in de organisatie, toch? Het programma is gebaseerd op de vijf ontwerp- en leiderschapsprincipes voor een positief stimulerend leerklimaat. Een ontwerpprincipe is een uitgangspunt van waaruit je handelt, een manier van denken, voelen en handelen.

1. Voortbouwen op wat er is

“We gaan het helemaal anders doen!” “We gaan innoveren!” Bevlogen leiders schreeuwen dit het liefst allemaal, vol enthousiasme en met de beste intenties. De hoop is om zo het vuur bij werknemers aan te wakkeren, maar dit werkt lang niet altijd. Daarom draait het eerste ontwerpprincipe ook om voortbouwen op wat er al is.

Zoek de juiste voorbeelden binnen de organisatie en licht dezen toe. Herken én erken succesvolle voorbeelden door ze te benoemen, op te tillen en in de spotlight te zetten. Leren van wat er al lukt geeft waardering, energie en zelfvertrouwen. Het zorgt bovendien voor gelijkwaardigheid, doordat op deze manier erkent wordt dat niet alleen leiders ‘de grote uitvinders’ zijn, maar iedereen in de organisatie de weg kan wijzen.

2. Begin waar de energie zit

De ontwikkeling, verbetering, verandering en innovatie in gang zetten is één ding, maar weten waar je begint is net zo belangrijk. Begin waar al energie zit. Start bij de mensen die al iets weten van het onderwerp en die er graag mee bezig zijn.

De energie vinden is één, de energie vrijmaken is misschien wel de grootste uitdaging. In deze module geven we hiervoor tips!

3. Omgekeerd werken

Leidinggevenden bezitten vaak bepaalde kwaliteiten, zoals initiatief nemen, ideeën opperen etc. Maar zodra je leidinggevende bent, is het de kunst om ervoor te zorgen dat anderen dit soort kwaliteiten laten zien. Dit kan voelen als een paradox en een grote uitdaging. Hoe doe je een stap terug om anderen te stimuleren te doen waar jij zo goed in bent? Dat is precies waar dit hoofdstuk bij helpt, het gaat namelijk om het derde ontwerpprincipe: omgekeerd werken.

4. Waarderend onderzoeken

Het vierde ontwerpprincipe dat wordt uitgelegd is “Waarderend onderzoeken”. Hier focussen we op de methode van David Cooperrider, waarin centraal staat wat er al is, wat je al doet en wat je al hebt bereikt. We leggen de methode uit én helpen je dit ook toe te passen.

5. Geef succes een podium

Succeservaringen zijn de brandstof van leren. Succeservaringen vergroten de zelfeffectiviteit. En hoe sterker dit gevoel is, hoe meer je aandurft om nieuwe uitdagingen aan te gaan en nieuwe dingen te leren. Best belangrijk dus!

Je bent dan niet bang om iets (nog) niet te weten of (nog) niet te kunnen. Dit is geen tekort, maar een kans. Iemand die minder zelfeffectiviteit toont, vindt het vaak ook moeilijker om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Alle redenen dus om succeservaringen op te zoeken!

De training bestaat uit een kickoff, 5 trainingssessies en een afsluitende presentatie.

Meer weten over deze training? Vraag een offerte aan voor de training of neem contact met ons op.

 

Trainen bij Human Talent Group

Medewerkers zijn de belangrijkste succesfactor binnen een bedrijf, daarom wil ik hen helpen groeien. Zodra zij zich bewust worden van hun eigen vermogen om resultaten te beïnvloeden, gebeuren er mooie dingen in een bedrijf. In mijn trainingen help ik dat op gang te zetten.

Meer trainingen

Die je misschien ook interessant vindt

leidinggeven training
Alle sectoren

Medewerkers motiveren

Iedereen ziet het liefst gemotiveerde medewerkers. Het maakt niet uit of dit om logistieke medewerkers, verkopers, ambtenaren, docenten, zorgprofessionals, managers

Lees verder
digitaal veilig werken training
Alle sectoren

Digitaal veilig werken

Het wordt steeds belangrijker om digitaal veilig te werken! Oplichters worden slimmer en slimmer en proberen jullie medewerkers op allerlei

Lees verder